Svenskt Friluftsliv – Årsstämma kl 15.00 20 april 2021

Välkommen till ett digitalt stormöte i Coronatidens tecken. Vi hoppas, trots förutsättningarna, på diskussion och interaktion så lika ett fysiskt möte som möjligt. Läs nedan och förbered er tekniskt inför mötet.

Övergripande info

.

Mötestid: Tisdag 20 april kl 15.00- ca 17.00

Ni ges möjlighet att ansluta till mötet 20 minuter innan. Alltså 14.40. Då kan ni se en testbild och höra testljud från mötessändningen. Ni kommer då också kunna se/höra varandras video/audio och dubbelkolla så att er utrustning fungerar.

Huvudsändningen utgår från Svenskt Friluftslivs kansli på Johannesfredsvägen 7 i Stockholm.

.

Tänk på att:

  • Vi ser det som praktiskt (för både er och oss) att samtliga ombud från respektive medlemsorganisation sitter tillsammans.
  • Kom gärna in med kommentarer eller frågor innan mötet så kan vi förbereda svar.
  • Testa er utrustning i förväg enligt instruktionerna nedan.
  • Ha med gröna (eller annars gula) post-it-lappar för röstningsförfarandet. Mer info finns nedan.

Om ni av någon anledning vill skriva in mötes-ID manuellt i Zoom så är det följande uppgifter som gäller:

Mötes-ID: 868 3128 8087
Lösenord: friluft

Instruktioner

.

Tryck på de utfällbara knapparna nedan.

Ni kommer ta del av förbundsmötet genom konferensverktyget Zoom. Följ nedanstående steg för att redan nu göra er redo för detta. Vid frågor inför mötet kan ni ta kontakt med teknisk kontakt längst ner på sidan.

  • Gå in på: zoom.us/test
  • Tryck på join.
  • Nu märker tjänsten om ni har installerat programmet sedan tidigare eller inte.

Installera Zoom (rekommenderas starkt)

  • Följ anvisningarna för att ladda ner programmet zoom. Detta fungerar för såväl dator, surfplatta eller mobiltelefon.
  • När programmet är installerat kan ni testa tjänsten med zoom.us/test igen och trycka på join.
  • Vid tillfälle kommer även ”Join with computer audio” dyka upp. Välj då det. Välj även ”Join with video” om det också dyker upp.
  • Tjänsten kommer vilja pröva era högtalare, mikrofon och kamera. Se till att de fungerar.
  • Prova även att själva manövrera avstängning och aktivering av kamera / mikrofon.
  • Testa även chattfunktionen (knappen ”Chat”) och öva på att uppdatera ert eget namn (knappen ”Participants”).

Kör Zoom direkt i webbläsaren (fungerar med Google Chrome)

  • Om ni inte tillåts installera Zoom på er dator kan ni köra Zoom direkt i webbläsaren Chrome.
  • Istället för att installera Zoom enligt ovan så trycker ni på ”join from your browser”.
  • Om texten ”join from your browser” inte syns så kan det hända att ni måste trycka på ”download & run Zoom” först. Trots att ni inte tänker installera det.
  • Vid tillfälle kommer även ”Join with computer audio” dyka upp. Välj då det. Välj även ”Join with video” om det också dyker upp.
  • Webbläsaren kommer vilja ha tillgång mikrofon och kamera. Godkänn det och se så att de fungerar.
  • Prova även att själva manövrera avstängning och aktivering av kamera / mikrofon.
  • Testa även chattfunktionen (knappen ”Chat”) och öva på att uppdatera ert eget namn (knappen ”Participants”).

Anslut till mötet

  • Se till att ha förberett datorn enligt testförfarandet ovan.
  • Tryck på möteslänken i gula rutan ovan som tar er till rätt Zoom-möte.
  • Tryck Join.
  • Webbläsaren ber om att få öppna det på datorn installerade Zoom-programmet. Godkänn det.
  • Vid tillfälle, tryck ”Join with computer audio”. Välj även ”Join with video” om det också dyker upp.

Välj namn

  • Mötet öppnas i Zoom-programmet och ni får välja namn.
    • Får ni inte välja namn direkt så kan ni göra det senare under ”Participants”.

Testa er kamera, mikrofon och högtalare

  • Under de 20 minuterna innan mötet kan ni prova både er mikrofon och er kamera.
    • När mötet drar igång så kommer vi önska att ni stänger av era mikrofoner.
    • Vi kan även tvinga dem av om det blir ljudkaos.

Begära ordet under mötet

  • Ordet begärs genom ”raise hand” i Zoom. Funktionen ”raise hand” hittas under ”Participants”. Ni kan även påkalla uppmärksamhet genom chat. Se nedan.
  • När moderator och mötesordförande har noterat att ni begärt ordet och gett er ordet så sätter ni helt enkelt igång er mikrofon och pratar.
  • När ni pratat klart trycker ni själva på mikrofon-ikonen för att stänga av den igen. Om ni glömmer detta så kommer moderatorn att stänga av er mikrofon.

Rösta

  • Förbered er med gröna eller gula post-it lappar som ni kan visa när röster ska räknas.
  • Under mötet kommer vi formulera frågor utifrån att söka bifall. Önskar ni bifalla så håller ni upp post-it-lappar stilla framför er kamera så att de går att räkna.
  • Beroende på hur många röster ert distrikt har så använder ni motsvarande antal post-it-lappar.

Chatta

  • Tryck på ”Chat” för att öppna chatt-rutan. Där kan ni också kommunicera om problem uppstår eller ni känner att ni vill kommentera något utan att använda mikrofon.
  • Alla förslag (yrkanden), med undantag för rena bifalls-/avslags-yrkanden, skrivs som ett meddelande i Zoom.
  • Eventuella kommentarer som kommit in tidigare under veckan läses upp  under respektive punkt.

Om ni har problem att ansluta till den interaktiva videokonferensen

.

Det kommer även sändas en traditionell ensidig videoström via Youtube. Den ses nedan. Har ni problem med er egen kommunikationsutrustning så kan ni titta på denna sändning istället.

Om ni i detta fall ändå vill interagera så ges möjlighet genom att skicka SMS till Dina Evenéus (072-011 61 23). Ni kan även ringa till henne om ni vill kommunicera muntligt. Skicka i så fall ett SMS först och invänta klartecken om att få ringa.

Nedanstående sändning startar 5 minuter innan mötet börjar.

Kontakt

Kontakt kring mötet: 

Ulf Silvander, generalsekreterare
ulf.silvander@svensktfriluftsliv.se
070-433 51 47

Teknisk kontakt: 

John Kumlin
john@mebia.se
073-092 06 23